Aarhus Letbane

Aarhus Letbane är ett snabbspårvägssystem i Aarhus som just nu är under uppbygning. Innan Aarhus Letbane funnits har Aarhus haft en hästspårvagn mellan 1884 och 1894, som gick mellan Banegården och Store Torv. Sedan 1904 har Aarhus haft ett elektriskt spårvagnsnät, som dock lades ner i 1971.

Aarhus Letbane är den första snabbspårvägen i Danmark. Aarhus Letbane "ägs" av midttrafik som är kollektivtrafiksbolaget i mittjylland i Danmark, företaget Aarhus Letbane fixar infrastrukturen och att bygga den och Keolis står för den dagliga driften av Letbanen. Normalt sett används dock aldrig "midttrafik" till marknadsföring av Letbanen, utan ordet Letbanen och en logga med antingen ett "L" eller att det står hela "Letbanen" används. Det ända stället på tågen som det står midttrafik på är vid längst fram och bak på utsidan.

Första delen av etapp 1 mellan Aarhus H och Universitetshospitalet på linje L2 öppnades den 21 december 2017, efter att ha blivit försenat två gånger. I början var planen att denna delsträcka skulle tas i drift våren 2017. Öppningen blev då försenad till den 23 september eftersom de inte hade alla säkerhetsgodkännelser. Inför öppningen den 23 september 2017 så planerades en stor invigninsfest. Kvällen innan öppningen blev öppningen igen inställd, denna gång också på grund av att en del säkerhetsgodkännelser fortfarande saknades. Den 20 december 2017 kunde Aarhus Letbane äntligen announcera att det första tåget mellan Aarhus H och Universitetshospitalet skulle avgå på linje L2 dagen efter klockan 11. Öppningen av den första delen av etapp 1 firades med gratis resande under hela dagen.

Eftermiddagen den 24 augusti 2018 fick Aarhus Letbane den sista godkännelsen de behövde för att sätta sträckan mellan Aarhus H och Odder samt Universitetshospitalet och Lisbjergskolen i trafik. Detta ledde till att morgonen dagen efter, lördagen 25 augusti 2018 gick det första tåget kl. 05:20 från Aarhus H till Lisbjergskolen. Kl. 05:37 kördes första tåget från Odder, som passerade Aarhus H kl. 06:20 och ankom till Lisbjergskolen kl. 06:47. Öppningen av sträckan till Odder och Lisbjergskolen innebärde också att Aarhus Letbane tog sin större tågtyp i drift, som heter Tango.

Sträckan mellan Aarhus och Grenaa och sträckan mellan Lisbjerg Bygade och Lystrup är fortfarande inte öppna (september 2018). Aarhus Letbane förväntar att dessa två sträckningar öppnas runt nyår 2018/19. När dessa två sträckningar är öppna är hela etapp 1 av Aarhus Letbane öppnad och linjesträckningen är då 110 kilometer.

Linjesträckning

Aarhus Letbane består av de gamla enkelspåriga dieselbanorna Grenaabanen (Aarhus H - Grenaa) och Odderbanen (Aarhus H - Odder) samt en ny dubbelspårad sträckning inom Aarhus mellan Skolebakken och Lisbjergskolen/Lystrup via bland annat Aarhus Universitet och Universitetssjukhuset som för det mesta kallas "Den indre strækning" (Den inre sträckningen). De två enkelspåriga dieselbanorna blev avstängda i 2016 för att bli ombyggda till Aarhus Letbane. Det inkluderade en elektrificering av båda järnvägarna, samt uppgraderingar av samtliga stationer. Två nya stationer längs med Grenaabanen, Thorsager och Hessel, har också blivit byggda. Grenaabanen blev även dubbelspårad mellan Aarhus H och Skolebakken för att möjliggöra så tät trafik som möjligt till och från den nya dubbelspårade sträckningen mot Lystrup/Lisbjergskolen.

Den mest sydliga stationen i systemet är Odder. Odder station har 2 spår och två uppställningsspår söder om stationen. Tåget kör sedan norrut mot Aarhus på den enkelspåriga banan och stannar först vid Rude Havvej och efter det stannar tåget i Assedrup där det finns möjlighet för tågmöte. Därefter stannar tåget i Malling, där det också finns möjlighet för tågmöte. Efter Malling stannar tåget i Beder, därefter Vilhelmsborg och sedan Mårslet, där det också finns möjlighet för tågmöte. Därefter stannar tåget vid Mølleparken, innnan den når Tranbjerg där det återigen finns möjlighet för tågmöte. Efter det stannar tåget vid Gunnar Clausens Vej, Rosenhøj och därefter Viby Jylland där det finns möjlighet att byta till regionaltåg och tågmöte. Letbanen följer sedan regionaltågsspåren (dock på ett eget spår) vidare mot Aarhus och stannar vid Kongsvang. Efter det korsar den regionaltågsspåren i en tunnel och passerar Aarhus Letbanes depåområde. Den fortsätter sedan längs den såkallade Banegraven (spårområdet innan Aarhus H) genom att korsa med en bro över några regionaltågsspår. Direkt efter bron passerar DSBs verkstad och följer sedan regionaltågsspåren till Aarhus H där den stannar vid stationens nordligaste spår, 0 och 1.

Efter Aarhus H är Letbanen dubbelspårad och använder den gamla Grenaabanens korridor. Den korsar vägen Spanien med en bro och kort därefter korsar den stadsgatan Mindet med vanliga trafikljus. Direkt efter det korsar den Aarhus å över en 40 meter lång bro och sedan kör in genom Aarhus kulturhus Dokk1, där den också stannar precis efter att ha kört igenom det. Den följer sedan Havnegade och stannar vid Skolebakken. Den fortsätter därefter att följa Havnegaden till Bernhard Jensens Boulevard där den hitills oöppnade linjen till Grenaa på Grenaabanen fortsätter rakt fram medans inre sträckningen svänger till vänster och går längs Randersvej upp mot Lisbjergskolen och Lystrup.

Den indre strækning: Efter att den inre sträckningen svängt av från Grenaabanen följer den Randersvej. Tåget stannar vid Nørreport, Universitetsparken, Aarhus Universitet (Ringgaden), Stockholmsgade, Vandtårnet (Ringvejen) och sedan Nehrus Allé, som ligger precis efter att linjen svängt av från Randersvej till Nehrus Allé. Därefter följer den den Nehrus Allé till Olof Palmes Allé där den svänger till höger upp längs Olof Palmes Allé och stannar sedan vid en station med samma namn. Efter det så kör Letbanen in på sjukhusområdet och stannar vid hållplatsen Universitetshospitalet som har 3 spår. Därefter fortsätter linje norrut och stannar vid Gl. Skejby (Agro Food Park) och korsar därefter Søftenvej och Djurslandsmotorvejen på en bro och stannar precis efter bron vid Klokhøjen och därefter fortsätter till Lisbjerg Bygade. Precis efter Lisbjerg Bygade svänger enkelspåret till Lisbjergskolen som är cirka 400-500 meter bort till vänster. Den fortfarande o-öppnade delen med dubblespår till Lystrup svänger av till höger och innan den når Lystrup stannar den vid Lisbjerg-Terp och Nye. Vid Lystrup station möter den återigen Grenaabanen och man kan vid Lystrup station byta för tåg på Grenaabanen som går längre norrut mot Grenaa eller snabbare in till Aarhus och vidare söderut mot Odder.

Grenaabanen: Efter att ha fortsatt rakt längs med Kystvejen från Bernhard Jensens Boulevard fortsätter Grenaabanen utbyggd till dubbelspår till Østbanetorvet station, som ligger vid korsningen Østboulevarden och Kystvejen. Härefter påminner den väldigt mycket om en järnväg igen då den återgår till enkelspår och fortsätter längs med kusten tills den når Risskov då den slutar följa kusten och fortsätter mellan hus fram till Vestre Strandallé station. Därefter fortsätter den norrut och passerar under Grenaavej och en stund efter ankommer den till Torsøvej station. Därefter fortsätter banan på västra sidan om Egå Engsø och korsar Djurslandsmotorvejen på en bro. En bit innan Lystrup går den åter ihop med den dubbelspårade inre stärckning och fortsätter som dubbelspår fram till Lystrup station. Därefter blir banan återigen enkelspår och fortsätter norrut och stannar i Hovmarken och Hjortshøj innan den når Skødstrup station där det finns möjlighet för tågmöte. Därefter stannar tåget i Løgten innan den ankommer till Hornslet station, där det också finns möjlighet för tågmöte. Efter Hornslet börjar banan svänga österut och stannar i Mørke och Thorsager innan den når Ryomgaard, där det återigen finns möjlighet för tågbyte. Efter det stannar tåget i Kolind och därefter stannar den i Trustrup där det återigen finns möjlighet för tågmöte. Därefter fortsätter tåget mot Grenaa och stannar i utkanten av Grenaa vid stationen Hessel innan den ankommer till Grenaa station, som är slutstation. Spåren på Grenaabanen fortsätter fakiskt till Grenaa hamn, men har varit nedlagd sedan många år tillbaka och hitills har Norddjurs kommun inte tagit något beslut om att expandera Letbanen hela vägen till hamnen.

Trafikutbud

Nuvarande linjekarta för Aarhus Letbane (september 2018):

Letbanens linjekarta fr.o.m 2018-08-25 Bild: midttrafik

Bild: Midttrafik (https://www.midttrafik.dk/koreplaner/letbanen/letbanens-koreplan/) - Återpublicerad med tillstånd.

Hitills trafikeras endast linje L2. Linje L1 kommer inte tas i drift fören sträckan till Grenaa öppnar. Det nuvarande trafikutbudet med linje L2 (september 2018) består mellan måndag och lördag av 2 turer per timme mellan Odder och Lisbjergsskolen samt 4 turer per timme mellan Aarhus H och Universitetshospitalet. Detta leder till att det går 6 tåg i timmen mån-lör mellan Aarhus H och Universitetshospitalet. Det går också en extra avgång mån-fre från Odder på morgonen till Universitetshospitalet och tvärt om på eftermiddagen. På söndagar går ett tåg i timmen mellan Odder och Lisbjergskolen, 2 turer mellan Aarhus H och Universitetshospitalet samt ett tåg i timmen mellan Aarhus H och Lisbjergskolen. Detta innebär att sträckan mellan Aarhus H och Universitetshospitalet trafikeras en gång i kvarten. Turerna till/från Odder trafikeras normalt av den större tågtypen Tango medans avgångarna mellan Aarhus H och Universitetshospitalet trafikeras av den mindre typen Variobahn.

När sträckan till Grenaa öppnar kommer turtätheten att ökas till 4 tåg per timme mellan Aarhus och Mårslet mån-lör då två till tåg som kommer från Grenaa fortsätter söderut till Odder. Under rusningenstiden mån-fre kommer en av dessa avgångar att gå hela vägen till/från Odder. Mellan Aarhus H och Ryomgaard mån-lör blir det två tåg per timme, varav ett fortsätter till Grenaa. Under rusningstiden mån-fre fortsätter båda av dessa tåg till/från Grenaa. Det kommer också att gå ett extra tåg under rusningstiden mån-fre mellan Aarhus H och Hornslet.

När sträckan mellan Lisbjerg Bygade och Lystrup öppnas kommer det att gå två tåg i timmen mellan Aarhus H och Lystrup, alla dagar i veckan. Om det blir extra tåg mån-lör mellan Aarhus H och Universitetshospitalet när denna sträcka öppnas är okänt.

Succé från start

Efter att Aarhus Letbane öppnades i december 2017 gjorde Aarhus Letbane och midttrafik en undersökning i mars 2018 som visade att 8400 passagerare använde Letbanen mellan Aarhus H och Universitetshospitalet en vanlig vardag, vilket är 2400 mer en stadsbusslinje 1A som tidigare körde på samma sträcka. Detta är en stigning med 40%.

Tågtyper

Aarhus Letbane kommer att trafikeras av 2 tågtyper: Variobahn, som är designad för att kunna ta emot många stående passagerare och ska köra för det mesta på den Indre Strækning och till Odder. Dens kapacitet är 216 passagerare, varav 84 sittplatser. Topphastigheten för Variobahn är 80 km/h. Denna tågtyp används redan i bland annat Croydon (London) i Storbrittanien och i Bergen i Norge. Den används dock för nuvarande (september 2018) normalt endast för sträckan mellan Universitetshospitalet och Aarhus H, då sträckan till/från Odder trafikeras av den större tågtypen Tango innan linje L1 öppnar. Här under är en bild på denna tågtyp:

Aarhus Letbane (Keolis) 1109/1209

Den andra tågtypen, Tango, har en total kapcitet på 252 passagerare, varav 108 sittplatser. Dens längd är 39,2 meter och den kan som högst köra 100 km/h. Den ska köra på linje L1 mellan Odder, Aarhus H och Grenaa. För nuvarande innan linje L1 öppnar används den på linje L2 till/från Odder. Det har varit en hel del disskusioner om denna tågtyp skulle ha en toalett ombord, eftersom resetiden från Aarhus H till Grenaa kommer att bli hela 71 minuter. Eventuellt bestämdes det att detta inte skulle ske och man stasade istället på bättre toaletter vid stationerna.

Båda tågtyper produceras av den tysk-schweiziska producenten Stadler. Variobahntågen produceras i Pankow som är en stadsdel i Berlin och Tangotågen produceras i staden Altenrhein i Schewiz. Totalt har Aarhus Letbane 26 tåg från starten, varav 14 är typen Variobahn och 12 är typen Tango.

Etapp 2

Etapp 2 har sedan sommaren 2018 undersökts i detaljer. Etapp 2 inkluderar tre delar: Skolebakken - Aarhus Ø, Dokk1 - Brabrand samt Lisbjergskolen - Hinnerup. Sträckan ut mot Aarhus Ø har redan blivit finansierad och förväntas att börja byggas när Molslinien (en färjelinje som går Aarhus - Sjællands Odde) flyttat ut från centrum, vilket de gör år 2020.

Tillbaka

Källor:

(Boken) Letbanen - Publicerad av Aarhus Letbane I/S i 2017

www.letbanen.dk

"40 procent kundeframgang på letbanestrækning" - www.letbanen.dk

"Grønt lys fra politikerne: Etape 2 ruller videre" - www.letbanen.dk

"Letbanens køreplan" - www.midttrafik.dk

Egen kunskap

Notera att Aarhus har innan hetit Århus (samt att Grenaa tidigare hetat Grenå), men man bytte namn för att kunna göra det lätta för folk att internationellt skriva namnet. Det uttalas dock fortfarande likadant.

*Eftersom denna faktatext handlar om ett bygge som fortfarande håller på att byggas kan informationen i framtiden vara felaktig på grund av att den ändras.

Först publiceraded 2018-06-05, senast uppdaterad 2018-09-15