Nyheter 2019-03-07 - Aarhus Letbane öppnar till Grenaa den 30 april

Keolis/Aarhus Letbane 2001 testkör på Grenaabanen

Aarhus Letbane har idag släppt nyheten att den 30 april så kommer Letbanen till Grenaa att öppnas, samt sträckningen mellan Lisbjerg Bygade och Lystrup. Första avgången blir kl. 05:12 på linje L2 från Lystrup mot Aarhus H via Universitetshospitalet, och kort därefter kl. 05:14 kör första avgången från Grenaa in mot Aarhus H på linje L1. Sedan kl. 05:51 avgår första tåget från Aarhus H till Grenaa.

Med öppningen av Grenaabanen så är hela Aarhus Letbanes första etapp färdig, och den totala längden av systemet är då 110 kilometer. Den 29 april kör därför den sista ersättningsbussen ut längs med Grenaabanen, efter att ha kört i 2 och ett halvt år.

Frekvensen på en vanlig vardag på Grenaabanen blir två tåg i timmen från Aarhus H till Ryomgård, och därefter fortsätter ett av de varje timme till Grenaa. När banedanmark är färdiga med hastighetsuppgraderingarna på sträckningen Ryomgård - Grenaa, samt när Aarhus Letbane byggt färdigt mötesspåret i Trustrup, så kommer båda av dessa tåg att köra hela vägen till Grenaa. På skoldagar under morgonrusningen kör dessutom en tur- och retur från Aarhus H till Hornslet, samt två till under eftermiddagsrusningen. På sträckan Lisbjerg Bygade - Lystrup så kommer 2 tåg i timmen att köras, och då sträckningen Universitetshospitalet - Lisbjerg Bygade redan trafikeras av 2 tåg per timme som efter Lisbjerg Bygade kör till Lisbjergskolen, så kommer det att gå ett tåg i kvarten där. Fast även resenärer på Odderbanen och på sträckningen mellan Aarhus H och Universitetshospitalet kan vara glada - de två tågen som går till/från Lystrup gör så att turtätheten kommer att ökas från 10-minuterstrafik mellan Aarhus H och Universitetshospitalet till 7-minuterstrafik. Dessa tåg fortsätter sedan till Mårslet på Odderbanen, och på det sättet så blir det då kvartstrafik på sträckningen Aarhus H - Mårslet. På sträckningen Mårslet - Odder så fortsätter det att vara halvtimmestrafik, dock inte under rusningen då de nuvarande rusningsavgågnarna dit slås ihop med avgångarna till/från Lystrup.

Orginellt så var planen att tågen på linje L1 skulle fortsätta till Mårlet, och hela vägen till Odder i rusningen. Dock så tog midttrafik beslutet i januari 2019 att tågen på linje L1 skulle vända vid Aarhus H. Detta då man förväntar möjliga förseningar under uppstartperioden av Grenaabanen, och då Odderbanen - precis som Grenaabanen - är enkelspårad så skulle förseningar från Grenaabanen lätt kunna smitta av sig till Odderbanen. Detta var det som hände när Odderbanen öppnade, vilket ledde till även en del förseningar mellan Aarhus H och Universitetshospitalet (som dock är dubbelspårad). Planen är dock att i framtiden låta dessa tåg fortsätta mot Odder istället för att avgångarna till/från Lystrup på linje L2 kör ut på Odderbanen

Den 12 maj kommer dessutom en öppningsfest att hållas, med ett extratåg för inbjudna gäster samt gratis resor längs med hela den nya sträckningen.

Om du själv vill se Letbanens tidtabell, så kan du klicka här för att komma till Midttrafiks hemsida.

(Bildtext: Aarhus Letbane/Keolis 2001 passerar Løgten station under en testkörning

Tillbaka

Källor:

Letbanen åbner for passagerdrift til Grenaa 30. april - Hämtad 2019-04-25

Letbanens køreplan - Hämtad 2019-04-25

Forsigtig start: Grenåbanen får kappet forbindelsen til Odderbanen - Hämtad 2019-04-25

Denna artikel skrevs och publicerades 2019-04-25.

*Även fast jag alltid gör mitt bästa på att samla in korrekt information finns risken tyvärr att informationen kan vara felaktig, eftersom saker kan ändras eller att det blivit någon missförståelse. Mitt mål är såklart att alltid ge ut nyheter med korrekt information, men somsagt kan inte detta alltid garanteras.